Materiał  powtórkowy z FIZYKI do egzaminu

 

( A )         Materiał  powtórkowy z kl.I 

(Odziaływania , materia)

 

  1. Podstawowe jednostki, długości, masy, czasu, powierzchni, objętości, temperatury, gęstości, ciśnienia.
  2. Rodzaje i skutki oddziaływań oddziaływań.
  3. Cechy wektora. Jednostki siły.                                            
  4. Definicja siły wypadkowej i równoważącej.
  5. Różnice w budowie cząsteczkowej ciała stałych, cieczy, gazów?
  6. Na czym polegają zmiany stanów skupienia ciał?
  7. Jak zbudowane są kryształy
  8. Czym się różni parowanie od wrzenia?
  9. Od czego zależy szybkość parowania                                 
  10. Co to jest dyfuzja, konwekcja (cieczy i gazów)?
  11. Na czym polega rozpuszczanie się ciał w cieczach?
  12. Czym różnią się siły spójności od sił przylegania?
  13. Na czym polega zjawisko napięcia powierzchniowego?
  14. Masa a ciężar ciała.
  15. Gęstość ciał, umie wyznaczyć gęstość cieczy i ciał stałych
  16. Co to jest ciśnienie, ciśnienie hydrostatyczne, atmosferyczne
  17. Prawo Pascala, przykłady jego zastosowania.
  18. Prawo Archimedesa i warunki pływania ciał.

 

Umieć przeliczać wielokrotności i podwielokrotności (mili, centy, hekto, kilo, mega), przeliczać jednostki czasu. Wyliczyć zadania z zakresu gęstości, masy, ciśnienia, prawa Archimedesa (siły wyporu ) i warunków pływania ciał!!!!!

 

( B) Materiał  powtórkowy z klasy drugiej 

(kinetyka + dynamika+praca, moc, energia, maszyny proste)

 

  1. Co to jest ruch, na czym polega jego względność? 
  2. Jakie wielkości określają ruch ?
  3. Jaki ruch nazywamy jednostajnym prostoliniowym, podać przykłady?
  4. Umieć narysować wykres V od t i znać wzór na prędkość dla tego ruchu.
  5. Jaki ruch nazywamy jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym, podać przykłady?
  6. Jak wyliczamy prędkość, przyspieszenie, drogę (definicja, wzór, opisać symbole) w jakich jednostkach  mierzymy ?
  7. Siła wypadkowa, równoważąca.
  8. Składanie sił leżących na jednej prostej i sił o różnych kierunkach (sił zbieżnych).
  9. Przyczyny występowania tarcia, jak je można zwiększyć lub zmniejszyć?
  10. Umieć treść I, II, III zasady dynamiki Newtona i definicje siły.
  11. Definicja siły i jej jednostki?
  12. Spadanie ciał a ruch jednostajnie przyspieszony.
  13. Praca i moc i jakie są ich jednostki?
  14. Jakie znasz rodzaje energii (Ek, Ep , sprężystości) i od czego zależy ich przyrost?
  15. Treść zasady zachowania energii mechanicznej.
  16. Do czego służą maszyny proste, jak działa dźwignia, blok, kołowrót.

 

Umieć wyliczyć zadania z tego zakresu a w szczególnie z ruchu jednostajnego i jednostajnie przyspieszonego, II zasady dynamiki Newtona, zasady zachowania pędu, pracy, mocy, Ek, Ep i zasady zachowania energii.

 

( C)        Materiał  powtórkowy z klasy drugiej

(ciepło + pole elektrostatyczne)

 

 

  1. Energia wewnętrzna ciała i sposoby jej pomiaru oraz zmiany.
  2. Skale temperatur, umieć przeliczać  oC na oK i odwrotnie.
  3. Sposoby przekazywania ciepła (przepływ ciepła), rola izolacji cieplnej.
  4. I zasada termodynamiki (wzór), przykłady.
  5. Ciepło właściwe(wzór).
  6. Opisać zjawiska topnienie i krzepnięcie. Ciepło topnienie.
  7. Opisać zjawiska parowanie i skraplanie, wrzenie (różnice między nimi). Ciepło parowania.
  8. Opisać zjawiska sublimacji i resublimacji.
  9. Umieć opisać ruch cieczy i gazów w zjawisku konwekcji.
  10. Zjawisko elektryzowania ciał. Dwa rodzaje ładunków elektrycz.
  11. Pole elektrostatyczne – rodzaje pól.
  12. Budowa atomu. Jednostki ładunku elektrycznego.
  13. Przewodniki i izolatory (przykłady)
  14. Wzajemne oddziaływanie ładunków jednoimiennych i różnoimiennych
  15. Sposoby elektryzowania ciał.
  16. Zasada zachowania ładunku elektrycznego.

 

 

Umieć wyliczyć zadania z tego zakresu a w szczególnie z ciepła topnienia i parowania. Umieć odczytywać (rysować) wykresy, przeliczać temperatury, opisywać zjawiska, wyciągać wnioski, rysować różne pola elektrostatyczne.

 

( D)          Materiał  powtórkowy z klasy II i III

(prąd + pole magnetyczne )

 

1.      Co to jest prąd elektryczny, jakie są warunki jego przepływu.

2.      Jak wygląda prosty obwód elektryczny (umieć opisać jego elementy).

3.      Co to jest napięcia a co natężenie prądu elektrycznego, w jakich jednostkach się je mierzy?

4.      Prawo Ohma i jego zastosowanie (wzór).

5.      Od czego zależy opór przewodnika (wzór, opis symboli).

6.      Jak obliczamy pracę i moc prądu elektrycznego?

7.      Jak wygląda szeregowe i równoległe połączenie oporników.

8.      Jak podłączamy Voltomierz i Amperomierz do obwodu.

9.      Jakie są zasady bezpiecznego użytkowania elektrycznej instalacji elektrycznej.

10.  Na jakie inne formy energii może być zamieniona energia elektryczna?

11.  Co to jest pole magnetyczne, gdzie powstaje, jak działa kompas?

12.  Umieć narysować pole magnetyczne wokół magnesów i zwojnicy z prądem, reguła prawej dłoni.

13.  Co to jest elektromagnes (rola rdzenia) i gdzie znalazł zastosowanie?

14.  Jak przewodnik z prądem działa na igłę magnetyczną?

15.  Co jest siła elektrodynamiczna, od czego zależy (wzór), reguła lewej dłoni.

16.  Budowa działanie i zastosowanie silnika elektrycznego.

 

Umieć wyliczyć zadania z tego zakresu a w szczególnie z prawa Ohma, Kirchhoffa, na pracę i moc prądu. Umieć odczytywać (rysować) wykresy, znać jednostki, opisywać zjawiska, wyciągać wnioski, rysować obwody  elektryczne.

 

 

( E)          Materiał  powtórkowy z klasy III

(fale i optyka)

 

  1. Ruch drgający, rodzaje drgań
  2. Okres i częstotliwość, przemiany energii w ruchu drgającym
  3. Rezonans mechaniczny.
  4. Jak powstaje fala, wielkości ją opisujące (okres, amplituda, częstotliwość, prędkość, długość)
  5. Rodzaje fal i zjawiska którym ulegają (opisać je).
  6. Fale dźwiękowe jak powstają, jakie mają właściwości.
  7. Cechy dźwięku (wysokość i głośność)
  8. Ultradźwięki i infradźwięki.
  9. Porównanie cech fal mechanicznych i elektromagnetycznych.
  10. Powstawanie cienia i półcienia.
  11. Prawo odbicia światła, powstawanie obrazu pozornego i jego cechy.
  12. Powstawanie obrazów w zwierciadle wklęsłym (rysować konstrukcje).
  13. Prawo załamania światła (rysunek).
  14. Bieg promieni przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą (ognisko, ogniskowa).
  15. Rysowanie konstrukcji obrazów wytworzonych przez soczewki skupiające.
  16. Krótkowzroczność i dalekowzroczność sposoby korygowania.
  17. Rozszczepienia światła białego za pomocą pryzmatu (przyczyny powstania tęczy).
  18. Prędkość światła.
  19. Rodzaje fal elektromagnetycznych i przykłady ich zastosowania.

 

 

 

Umieć wyliczyć zadania z tego zakresu a w szczególnie długość fali, okres, częstotliwość, prędkość, powiększenie. Umieć odczytywać (rysować) wykresy, znać jednostki, opisywać zjawiska, wyciągać wnioski, rysować obrazy powstające w zwierciadłach, soczewkach i pryzmacie.